2010. január 17., vasárnap

Szélturbina modell

Az előző bejegyzésben már említett szélturbina tervezése egyre jobban körvonalazódik, elkészült egy modell is. Szabadidőmben bőszen bújtam a különböző fórumokat, leírásokat, videókat, aminek köszönhetően egyre jobban megismertem ezek működését, így elkezdtünk csinálni egy modellt. A hagyományos (szélmalom rendszerű) lapátkerekes megoldás tűnt először jónak, de azzal - főleg kisipari technikáinkat tekintve - sok probléma lett volna, arról nem is beszélve, hogy a hatásfoka is alacsonyabb a vertikális tengelyű változattal szemben. Utóbbi előnye továbbá, hogy a szél bármely irányból éri a turbinát, az forog, ellenben a vízszintes tengelyű megoldás esetén a szél irányába fordítást is meg kellett volna oldani. (A legnagyobb gond az lett volna, hogy szabadon tudjon forogni a turbina, de a megtermelt elektromos áramot le is tudjuk juttatni a földre, pl szénkefék használatával.) A jelenlegi tervek szerint a valós változat úgy fog kinézni, és működni, mint a modell, megfelelő áttétel használatával egy generátort hajtva. A generátor által megtermelt elektromos áram (gerjesztés kapcsolgatásával) egy akkumulátorban kerül eltárolásra, amit majd később egy inverter alakít használható, 230 V-ra. (De ez még később, egyenlőre a mechanikus rész megtervezésén, kivitelezésén volt a hangsúly.)


Egy fontos kiküszöbölendő probléma a "túlpörgés" megakadályozása, vagyis az, hogy ha a szél túl erős, legyen egy biztonságos maximális fordulatszám, ami fölé nem emelkedik a fordulat, így elkerülhető a szerkezet szétrázkódása, valamint a generátor tönkremenetele. Erre egy több tíz éves cikket találtam, ami mechanikai úton oldja meg a fordulatszám szabályozást. A lényege, hogy ha a szél túl erősen fúj, akkor a lapátok "összefordulnak", így egy szabályos hengert hozva létre, amibe a szél nem tud belekapni. Ahogy lassul a fordulat, a lapátokat egy rugó újra kinyitja, így a szél ismét forgatni tudja. (De majd a videón jól lehet látni.)


A modell megépítése után azt tapasztaltam, hogy nagyon kis szél is elegendő ahhoz, hogy megforgassa a szerkezetet. (1 m/s már elég volt) Persze ha a generátor is rá lesz kapcsolva, akkor már nehezebben indulnak meg a lapátok, de akkor már maga a szerkezet is nagyobb lesz. Remélem, idővel elkészül a végleges változat, és működni is fog. ;)
A modell alapjának, alkatrészeinek elkészítése nem az én érdemem, Oz keze munkáját dícséri, én már csak annyit csináltam, hogy masszívabbá, működőképessé tettem, valamint a rugós visszahúzást oldottam meg.




A hétvégén ránéztem a borra, a hordókban a finomseprűt felkavartam, egy kiürült demizsont szépen kimostam. A "makacs" szennyeződések eltávolításához (mivel nem állt rendelkezésre üvegmosó), a régi hagyományos megoldást alkalmaztam, a mosó vízbe kukorica szemeket szórtam, és úgy rázogattam a demizsont. A legegyszerűbb megoldás néha a legcélravezetőbb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése