2009. november 2., hétfő

Sajt, hordók feltöltése

A hordókban lévő borok immáron befejezték a forrást, ezért feltöltöttem őket a demizsonokban lévő borokkal. Ennek az az oka, hogy mivel a forrás leállt, nem képződik tovább széndioxid, ezért a bor felszíne szabadon érintkezik a levegővel, ami kerülendő. Ha huzamosabb ideig "kap levegőt" a bor, annak borhibák lesznek a következményei, melyek közül a leggyakoribb a borvirág (pimpós/bornyúsodott bor). Ezt legkönnyebben onnan ismerhetjük fel, hogy a bor felszínén, a nem kívánatos borvirágélesztők szaporodása következtében sűrű, ráncos, szürkésfehér hártya képződik. Ezek a borok legtöbbször ízük élvezeti értékéből is jelentősen veszítenek.

Ha már úgy sem volt más konkrét dolgom, a piacra kimentem reggel, ahol az egyik "néne" rávett, hogy vegyek egy kis házitejet. Nem kellett nagyon nyaggatnia, egyébként is szoktam, bár most nem azért voltam kint. :) 1,5 liter tejből csináltam egy kis házi sajtot, bár el tudtam volna képzelni jobbnak is, tekintve, hogy az őszre való tekintettel elég szűkös az ízesítésre felhasználható zöldségek skálája, de mindegy. Natúr sajt lett belőle. (Tavasszal, nyáron nagyon finom kapros, újhagymás, zöldséges sajtot lehet csinálni.)
A recept a lehető legegyszerűbb: végy x liter tejet, forrald fel, ízesítsd sóval, majd ahány liter tejet forraltál, annyi citrom levét öntsd bele. (Ha nincs otthon citrom, lehet ecetet is használni, én a 1,5 liter tejhez 2,5 cl 20%-os ecetet használtam. Pont elég volt.) 1-2 perc kavargatás után a savó teljesen kicsapódik. Ekkor egy konyharuhába/gézre kell önteni, amin a savó átfolyik, de a sűrű anyag, ami kicsapódott, fennmarad.



Ha zöldségekkel szeretnénk ízesíteni, akkor itt az alkalom. 30-40 perc alatt, ha kiakasztjuk, kicsöpög magától, de néha nem árt kicsit rásegíteni. (Minél jobban "kifacsarjuk", annál keményebb sajtot kapunk, így akár egész lágy sajtot is készíthetünk, ha ahhoz van kedvünk.) Miután kicsepegett, már kész is a sajt. Amíg meleg, addig könnyen formálható, így készíthetünk hétköznapi formájú sajtot is. A végeredmény könnyen szeletelhető, és egy fontos további tulajdonsága, hogy akár süthető is.

(1,5 liter tejből egy kistányérnyi sajt készíthető)


Natúron is finom, de fűszerezve még jobb.


Kicsit módosult az oldal, ismét új kép került a fejlécbe, ezt most már valószínűleg a végleges.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése